Ο περιορισμένος αυτός “μικροεπεξεργαστής” δυσχεραίνει – σε περίπτωση ζώων αλλά & ανθρώπων με μικρή μνήμη εργασίας – την ταυτόχρονη εκτέλεση πολλαπλών ενεργειών & την παράλληλη καταχώρηση τους σε μορφή αλληλουχίας. Ένα χαρακτηριστικό παράδειγμα είναι όταν ο σκύλος σας άθελα του (επίτηδες το’κανε, είναι ένας αυτός.) μπλεχτεί με το λουρί & κοντοσταθεί απορημένα αναζητώντας στα μάτια σας συμμετοχή για να λυθεί μια μικρή παρεξήγηση μαντάμ με τον κορμό του δέντρου. Ο σκύλος αδυνατεί λοιπόν να ανακαλέσει την αλληλουχία των γεγονότων που τον έφεραν σε αυτή την θέση, με αποτέλεσμα να μην καταφέρνει να δοκιμάσει αντίστροφα τις ίδιες κινήσεις που τον παγίδεψαν. Ως εκ τούτου αν μια κινησή απελευθέρωσης από τον ίδιο τον σκύλο οδηγηθεί σε αποτυχία, πριν δοκιμάσει μια νέα κίνηση θα πρέπει η συγκεκριμένη αποτυχημένη – καθώς & όσες ακόμη ακολουθήσουν & δεν δώσουν λύση – να “καταχώρηθούν” για να βοηθήσουν να μπούνε τα πράγματα κάποια στιγμή στην λειτουργικά κατάλληλη θέση. Όμως ένας σκύλος δεν διαθέτει όση μνήμη εργασίας χρειάζεται για να το κάνει αυτό. Είναι όπως όταν βρίσκεσαι σε άγνωστα στενά του Παλαιού Ψυχικού, Τρίτη βράδυ & γυρνάς μες τους δρόμους τριγυρνάς, οδηγείς & την σκέφτεσαι, αδυνατώντας να συγκρατήσεις επαρκώς ταυτόχρονα όλους τους δρόμους & τις πλατείες, καταλήγοντας εκεί απ’όπου αρχικά είχες ξεκινήσει.
Για να ανακεφαλαιώσουμε λοιπόν, η εκμάθηση & στους σκύλους είναι a priori ζήτημα μετωπιαίων λοβών που “ενεργοποιούνται” σε εύρος διαμέσου δεκτικών μηνυμάτων ενός πεπερασμένου αλλά σίγουρα εκτεταμένου ορίζοντα εκπαίδευσης συμπεριφορών. Οι τρόποι “ενεργοποίησης” μέσα απο την ήπια εκπαίδευση είναι αρκετοί. Η συνεπής & χρονοβόρα διαδικασία εκμάθησης καταδεικνύουν το δύσκολο μεν αλλά & το γόνιμο δε του εγχειρήματος. Ταυτόχρονα με όλα αυτά δυστυχώς ο ανθρώπινος παράγοντας – με την συχνή & “αυθόρμητη” ανάκληση & χρήση τεχνικών βίας στην συναναστροφή του με τους σκύλους & την εν πολλοίς αδικαιολόγητη άγνοια ταυτόχρονα με την αναβλητικότητα που τονίζει την αδιαφορία του – “απενεργοποιεί” τεράστιο τμήμα αυτού του μαθησιακού εύρους των σκύλων & ψαλιδίζει έντονα & τις πιθανότητες των ίδιων των σκύλων για ισοβαρή ένταξη τους στο πλέγμα απελευθέρωσης της σχέσης του διπτύχου σκύλος & άνθρωπος.