Πέρα από τις τεχνικές, τις συμβουλές, τις μεθόδους & τα βιβλία, καλύτεροι “δάσκαλοι” φαίνεται να είναι οι ίδιοι οι σκύλοι. Προτού ξεκινήσει λοιπόν κάθε διευθέτηση επίλυσης καθώς & κάθε δημιουργία ρουτίνας, ας τους παρατηρήσουμε προσεκτικά.
Περιορισμένες φαντάζουν οι ελπίδες χειρισμού, αν δεν γνωρίσουμε λεπτομερώς & δεν κατανοήσουμε το σύνολο του σκύλου & τις πτυχές του. Είναι αρκετές οι φορές που – ομολογουμένως παρά την καλή μας θέληση – προβάλλουμε μια επιτακτικότητα στους σκύλους μας, μια εμμονή να δώσουμε άμεσα & “αποφασιστικά” εμείς τον ρυθμό & την απάντηση, να κερδίσουμε με κάθε τίμημα την πειθαρχία.
Οπότε δοκιμάζουμε κάτι άλλο. Περιμένουμε & παρατηρούμε, επιλέγοντας – ει δυνατόν – μια διαφορετική οπτική στην παρατήρησή μας κάθε φορά. Την εμμονή με την ορθότητα την ξορκίζουμε. Παρατηρούμε τον καθημερινό τρόπο των σκύλων, τις ιδιαιτερότητές τους, π.χ. πότε φτάνει στην κορύφωσή της η ενεργητικότητά τους & δουλεύουμε ευχάριστα μαζί τους εκείνες τις ώρες, ώστε να καταφέρουμε να κερδίσουμε την ανταπόκριση & τις στιγμές που η όρεξή τους θα είναι μειωμένη. Παρατηρούμε τον σκύλο μας αν δείχνει αφύσικα υποτακτικός, ανίσχυρος ή απ΄την άλλη αν διεκδικεί, αμφισβητεί, πειραματίζεται με τα όρια & τους κανόνες. Είναι αδιάφορος , συνεργάσιμος, ψυχρός; Οι σπουδαίες & χρήσιμες πληροφορίες καθώς & οι μεταβολές στην συμπεριφορά του, οι «ασήμαντες» αυτές μικρές αλλαγές κρύβονται στην παρατήρηση.
Παρατηρούμε τον σκύλο τι κάνει όταν ελεύθερα οργανώνει τον χρόνο του, όταν παίρνει τις δικές του αποφάσεις. Τα περισσότερα είδη συμπεριλαμβανομένων & των σκύλων, εκτιμούν διαρκώς άλλα είδη με την μέθοδο της εναισθητικής παρατήρησης. (εναίσθηση: η ικανότητα να φαντάζεται ή να μοιράζεται κανείς τα συναισθήματα & τις εμπειρίες του άλλου.)
Ας προσπαθήσουμε να το κάνουμε & μεις. Τα αποτέλεσμα θα μας εκπλήξει. Κυρίως ευχάριστα.