FAQ

“Δεν ξέρω ποιόν σκύλο να επιλέξω για να ζήσω μαζί του. Τι θα πρότεινες να συνυπολογίσω πριν πάρω την απόφασή μου;

Η επιλογή σας ιδανικά θα πρέπει να βρίσκεται σε ευθεία σχέση με στοιχεία όπως, η απαραίτητη ωριμότητα και σοβαρότητα ανάληψης του συνόλου των υποχρεώσεων που συνεπάγεται μια τέτοια επιλογή, η ομοφωνία των εμπλεκομένων στην ανατροφή και την φροντίδα και η κοινή τους τακτική, τα σωματικά και ψυχικά επίπεδα ενέργειας και δραστηριότητας σας, τον διαθέσιμο χρόνο ενασχόλησης με τον σκύλο σας (πιθανές απαιτητικές προσωπικές/ οικογενειακές/ επαγγελματικές υποχρεώσεις), ο τύπος της κατοικίας σας και του περιβάλλοντος χώρου (διαμέρισμα/ βεράντα/ μονοκατοικία/ αυλή/ αυστηρά αστικό τοπίο/ προάστια), καθώς και τις οικονομικές ανάγκες για την κάλυψη της περιποίησης και της διατροφής ενός σκύλου.

Επιπλέον, μαζί με τα προαναφερθέντα, για να έρθουμε στο ζήτημα της επιλογής του σκύλου θα συμπληρώσουμε ότι τόσο η ηλικία και το μέγεθος όσο και η ένταση της ενέργειας και τα ιδιαίτερα χαρακτηριστικά μιας “καθαρόαιμης” φυλής (φύλαξη, κυνήγι, συντροφιά), καθώς και η ισορροπία χαρακτήρα που απαντάται συχνά σε προσμείξεις φυλών (μη “καθαρόαιμα”) θα πρέπει να συναποτελέσουν βασικές παραμέτρους της απόφασής σας.

Αν ονειρεύεστε λοιπόν εσείς και τα αγαπημένα σας πρόσωπα να μοιραστείτε τις στιγμές σας με ένα σκύλο θα πρέπει να τον θεωρήσετε μέλος της οικογένειάς σας. Η αγάπη ενός σκύλου είναι απεριόριστη και θα κάνει πιο πλούσια τη ζωή σας. Οι άνθρωποι χρειαζόμαστε τους σκύλους γιατί μας χαρίζουν αγάπη, συντροφιά, βοήθεια, αφοσίωση και φιλία χωρίς όρους, περισσότερο μάλιστα από οποιονδήποτε.

“Θα χρειαστεί να ασχοληθώ και εγώ ως κηδεμονας με την εκπαίδευση του σκύλου μου; Δεν γίνεται να σας τον παραδώσω, να τον ρυθμίσετε και να τον έχω πίσω έτοιμο;”

Η απάντηση είναι όχι. Οι διαδικασίες εκπαίδευσης, εκτός των άλλων επιδιώξεων, βασικό στόχο έχουν ο εκάστοτε κηδεμόνας να υιοθετήσει – μέσω της ενεργής συμμετοχής του – όλες εκείνες τις πρακτικές γνώσεις που συνθέτουν τις τεχνικές της εκπαίδευσης των σκύλων.

Παράλληλα, σκοπός μας είναι να μάθετε όλους τους τρόπους προσέγγισης συμπεριφορών, ώστε να είστε σε θέση να διατηρήσετε το επίπεδο της ποιότητας χειρισμού του σκύλου σε βαθμό ικανοποιητικό και αποτελεσματικό καθ’ όλη τη διάρκεια της συμβίωσής σας. Ένας επαγγελματίας εκπαιδευτής, λοιπόν, αποτελεί στην ουσία τον απαραίτητο ενδιάμεσο που θα διδάξει, θα υποδείξει, θα συμβουλέψει, θα πληροφορήσει και θα συντονίσει.

“Ποιές συμπεριφορές ενός σκύλου χαρακτηρίζονται ως ανεπιθύμητες και ποιές από αυτές συναντάμε συχνότερα;”

Ανεπιθύμητες ονομάζουμε τις συμπεριφορές εκείνες – καθώς και το συνδυασμό τους – που αν και είναι απολύτως φυσιολογικές δημιουργούν πρόβλημα στον κηδεμόνα (γαύγισμα, διούρηση, σκάψιμο, δάγκωμα). Επίσης, στην κατηγορία αυτή περιλαμβάνονται και όλες εκείνες οι συμπεριφορές που θεωρούνται αποκλίνουσες ως προς την φύση του σκύλου (υπερβολικό άγχος, φοβική επιθετικότητα, υπερενεργητικότητα).

Συχνότερα εντοπίζονται οι παρακάτω: τράβηγμα λουριού, έντονο γαύγισμα, ούρηση εντός κατοικίας, καταστροφές ακατάλληλων αντικειμένων, κοπροφαγία, κροτοφοβία, ατελές δάγκωμα, άγχος αποχωρισμού, φοβία ανθρώπων ή σκύλων φοβική επιθετικότητα, επιθετικότητα προς κηδεμόνες, αγνώστους, παιδιά, σκύλους ή άλλα ζώα, υπερβάλλουσα κτητικότητα, υπερκινητικότητα.

“Ποιά είναι η κατάλληλη ηλικία για τον σκύλο μου, ώστε να ασχοληθώ με την εκπαίδευση του;”

Προτείνουμε την έναρξη της απλοϊκής εκπαίδευσης και την ταυτόχρονη προετοιμασία και υλοποίηση της εκπαίδευσης απαιτητικότερων επιπέδων από τον 3ο μήνα ζωής και έπειτα με προϋπόθεση τα σταθερά, αργά και σίγουρα βήματα που περιλαμβάνουν την πρόληψη, την προσαρμογή, την άρτια κοινωνικοποίηση, την διαμόρφωση βάσεων χαρακτήρα και την ήπια πειθαρχία.

Στέρεη βάση των ανωτέρω τίθεται μια επιστημονική πραγματικότητα που προέκυψε ύστερα από πλήθος μελετών της συμπεριφοράς των βιολογικών ειδών και που διατύπωσε την θέση της αδιάλειπτης και διαρκούς εκμάθησης μέσω συσχετισμών (βλ.Pavlov) καθώς και του ελέγχου των συνεπειών (βλ.Skinner).

Έτσι, οδηγούμαστε στο συμπέρασμα ότι κάθε σκύλος – χωρίς ο δικός σας να αποτελεί εξαίρεση – “μαθαίνει” και δημιουργεί συμπεριφορές και συνήθειες κάθε στιγμή που περνά.

Ως εκ τούτου κάθε ανήλικος ή ενήλικος σκύλος βρίσκεται σε ικανή θέση να διδαχθεί και να βελτιώσει την σχέση του μαζί σας μέσω μιας ολοκληρωμένης διαδικασίας εκμάθησης που ταυτόχρονα βελτιώνει και την δική σας στάση απέναντί του. [/panel]

“Τι θα αλλάξει αν αποφασίσω να εκπαιδεύσω το σκύλο μου;”

Αρχικά, να ξεκαθαρίσουμε ότι μέσω της προσπάθειας και των διαδικασιών της εκπαίδευσης επιλύονται ή τείνουν προς επίλυση τα πλέον σοβαρά ζητήματα συμπεριφοράς ενός σκύλου. Παράλληλα, η σχέση σας μαζί του θα επαναπροσδιοριστεί, αποκτώντας έναν φορτισμένο θετικά ασφαλή δίαυλο κατανόησης, εμπιστοσύνης και επικοινωνίας. Η ζωή σας με τον σκύλο γίνεται ευκολότερη και αποκτά μια αυθεντική και εγγενή χροιά ευτυχίας και ηρεμίας.

Ας μην ξεχνάμε και κάτι βασικό. Ο σκύλος με την εκπαίδευση μαθαίνει να… μαθαίνει και στο μέλλον θα σας ευχαριστήσει με πολλούς τρόπους για το ενδιαφέρον σας να τον εκπαιδεύσετε ορθά και αβλαβώς. [/panel]

“Καλά όλα αυτά, αλλά εκπαιδεύονται όλοι οι σκύλοι;”

Για να απαντήσουμε συνολικά θα πούμε: εκπαιδεύονται όλοι οι σκύλοι ανεξαιρέτως, “καθαρόαιμοι” και φλου, μεγαλόσωμοι, μικρόσωμοι, κουτάβια και ενήλικες.

Πιθανές διαφορές στην ευκολία εκπαίδευσης και το τελικό αποτέλεσμα σαφώς και υφίστανται εξαιτίας της ιδιοσυγκρασίας, των συνθηκών διαβίωσης και της ηλικίας του σκύλου, αλλά και του επιπέδου συνεργασίας και ενδιαφέροντος από την πλευρά του κηδεμόνα. Σε κάθε περίπτωση πάντως το αποτέλεσμα είναι θετικό.

“Τι συστήματα προσέγγισης και ποιες εκπαιδευτικές μεθόδους προτείνετε και χρησιμοποιείτε;”

Βασισμένοι στις αρχές της θετικής ενίσχυσης, των θετικών συσχετισμών και της απόσβεσης/εξάλειψης (βλ. B.F.Skinner), αλλά και της διαμέσου κινήτρων εκπαιδευτικής πλατφόρμας, δημιουργούμε μια ολιστική μέθοδο διδασκαλίας (συμπεριφορική αγωγή και εναλλακτικές). 

Θα θέλατε να μας ρωτήσετε κάτι συγκεκριμένο;